Powyższe zdjęcia są najlepszym znakiem czasu w jakim przyszło nam funkcjonować.
Uczenie zdalne, kontakty zdalne, zabawy zdalne i konkursy zdalne.
Bardzo się od siebie oddalamy ale próbujemy żyć normalnie, a nawet organizujemy konkursy.
Jednym z nich był zorganizowany przez nauczycielki języka polskiego (Anna Mamczur i Luiza Pinkowicz) :
Dzień Języka Ojczystego
„Dbaj o język i mów poprawnie, ładnie, wyraźnie oraz dokładnie, bo kto nie ćwiczy często języka, ten się w mówieniu potem potyka”.
21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Święto to ma za zadanie przypomnieć wszystkim narodom, jak ważny jest szacunek do języka ojczystego i dbałość o jego przetrwanie. W tym roku hasło przewodnie święta wszystkich języków świata brzmi: Wielojęzyczność na rzecz edukacji włączającej i integracji społecznej.
Istotą wydarzeń, które z tej okazji miały miejsce w naszej szkole, było ugruntowanie poczucia, że polszczyznę tworzy każdy z nas i każdy z nas jest za nią odpowiedzialny, a także miały na celu podnoszenie świadomości językowej uczniów.
Dzień „potyczek z polszczyzną” przebiegał w klimacie rywalizacji i dużego zaangażowania, chociaż wszystko odbywało się w tym roku poprzez platformę Teams. Uczniowie zostali krótko zapoznani z historią rozwoju i ciekawostkami dotyczącymi naszego języka narodowego. Następnie poznali zasady poszczególnych konkurencji i wykonywali zadania z przygotowanych przez nauczycieli propozycji gier interaktywnych.
Na początku każda klasa wzięła udział w indywidualnym, dostosowanym do poziomu wiedzy uczniów, quizie poprawnościowym. Wszyscy uczestnicy (z wynikiem powyżej 30% poprawnych odpowiedzi) otrzymali punkty dodatnie do zachowania za udział w konkursie, a najlepsi (powyżej 90% poprawnych odpowiedzi) zostali dodatkowo nagrodzeni cząstkowymi ocenami bardzo dobrymi z języka polskiego.
W dalszej kolejności uczniowie zmagali się z łamańcami językowymi, które niejednokrotnie okazały się niełatwe do pokonania, ale w zamian wprawiły wszystkich w wesoły nastrój. Za każdy poprawnie wypowiedziany łamaniec uczniowie otrzymywali punkty w postaci plusów. Osoby najaktywniejsze, które zgromadziły ich najwięcej (minimum 5) nagrodzono dodatkowymi punktami dodatnimi w zachowaniu.
Następne konkurencje to m.in. quizy dotyczące błędów językowych, gry poprawnościowe, krzyżówki polonistyczne, zadania z zakresu słownictwa i frazeologii. Uczniowie mieli też możliwość sprawdzić swoje umiejętności ortograficzne oraz znajomość wielkich polskich twórców literatury i ich dzieł. Uczestnicy mieli możliwość wypróbowania się w różnorodnych działach polszczyzny, co dawało szansę na zdobycie punktów każdemu, kto się zdecydował na udział w potyczkach, ale zdobywali je według stałych zasad.
Nasi uczniowie chętnie brali udział w grach, świetnie się przy tym bawiąc. Podczas zdalnych konkursów mogli nie tylko sprawdzić swoją wiedzę, ale też wiele się nauczyć. To była edukacyjna wyprawa w meandry naszego języka.
Dzień Języka Ojczystego upłynął w miłej i wesołej atmosferze, a my będziemy kontynuować zmagania z językiem polskim na co dzień, a także za rok – podczas kolejnego święta naszego języka narodowego. Dyplomy dla zwycięzców zostaną wręczone po powrocie do szkoły. Wszystkim uczestnikom gratulujemy odwagi i „podjęcia rękawicy” oraz niejednej wygranej potyczki z niełatwym przeciwnikiem – polszczyzną.